tisdag, november 26, 2013

Elcykel -äntligen!

Nej det blev inte några lokalt skurna momentarmar, jag beställde från ebikes.ca där jag tidigare beställde motor, cycle analyst och kontroller (synd att jag inte kom på det då eftersom det då sparat mig ca 240kr i fraktkostnader). Efter att jag fått momentarmarna (2st) var jag fortfarande tvungen att komma på ett sätt att fästa batteriet på pakethållaren och gärna skydda mot väta samt fästa alla lösa sladdar med buntband. I söndags gjorde jag det sista rycket efter att handlat de sista prylarna. Med spikband, skruv/mutter samt lagningstejp för pressening samt en sjösäck sitter nu batteriet på pakethållaren och det går att fiska fram laddningskabeln utan allt för mycket besvär.

Jungfrufärden gick här i området där jag bor och dagen efter var det dags att åka cykel till jobbet (jag hade cyklat vägen några gånger tidigare men inte med motorhjälp). Det är minusgrader här men ingen snö, några små isfläckar finns det dock så jag ville ta det försiktigt, man vill inte trilla med cykeln (~50kg) ute på gatan även om jag har hjälm. Så jag tog det lugnt. Men inte så lugnt tydligen eftersom jag kom upp i 66,8km/h?

Vid den här första resan till jobbet hade jag ingen koll alls på min förbrukning av energi från batteriet mer än att på lunchen läste jag av drygt 10Ah... det är alltså 10Ah förbrukat och mitt batteri har 15Ah totalt att ge. Cykeldatorn som mäter amperetimmar ska nollställas vid laddning så att man kan uppskatta hur mycket ström det finns kvar (spänningen är konstant nästan alltid) men det hade jag missat och därför fick jag cykla mig svettig på vägen hemåt men det positiva är att jag lärde mig "regen" funktionen som innebär att man kan ladda batteriet genom att använda motorn som generator men det gav väl ca 2% (av 15Ah som jag förbrukat när jag kom hem). En lärorik första tur med andra ord.

Idag nollställde jag ordentligt och hade bra koll på förbrukningen så på vägen hem kunde jag dra på ganska friskt, motorn ger ungefär 1500W vid max gas men på slutet fick jag även testa säkerhetsfunktionen i cykeldatorn som slår ifrån när matningsspänningen från batteriet sjunker för lågt, jag hade pressat batteriet lite väl hårt. Så nu har jag konfigurerat cykeldatorn att släppa på max 15 ampere vilket bör ge 750W och det borde räcka bra då min cykel faktiskt har trampor som jag skulle kunna använda.

Batteriet verkar vara väldigt lagom för min färd till och från jobbet, 36km och totalt ca 75min (snittar ca 29km/h), men motorn är nog grymt överdimensionerad. Nu när jag tittar så ser jag (http://www.electricbike.com/crystalyte-hub-motor) att det är samma motor som använts i Stealth Fighter (som är byggd för att åka riktigt fort till skillnad från min egen ombyggda mountainbike) och som klarar 3000W. Den motorn hade nog varit okej om jag haft ett batteri för att stödja den. Nu blir det lite av ett problem när jag får för mig att cykla vanligt eftersom permantentmagneterna bromsar klart märkbart, det blir helt enkelt för tungt att cykla vanligt längre sträckor.