söndag, september 13, 2009

Digital förstärkare

Yes! Tänkte jag, en stund... Vi har en lånad Yamaha reciever som funkar fin fint men förr eller senare borde jag skaffa en egen i dess ställe och eftersom jag inte har några analoga ljudkällor känns det onödigt att lägga pengar på de komponenterna. Nu sprang jag på NAD M2 Direct Digital Amplifier som tar digital in-signal och driver två (alt. fyra) högtalare, enkelt och precis vad jag behöver. Titta här:

Och jämför det med en "vanlig" förstärkare som även stödjer analog in-signal och dessutom surround och bild (okej det här är ett ganska välutrustat exempel):

Det tråkiga i kråksången är att den övre ändå kostar 6000 USD. Trisst att enkelt ska vara synonymt med dyrt. Den nedre kostar 22000 SEK på HiFi klubben.

6 kommentarer:

Fam Blomberg sa...

Du måste inte köpa någon ny förrän den "lånade" stärkaren rasar. Fram till dess hoppas jag att den fyller sin funktion och kommer till användning, något den inte skulle göra hemma hos oss.

Dessutom misstänker jag att det kommer att finnas andra saker att lägga pengar på framöver...

Unknown sa...

Men det är lite skoj att titta på vad som finns. Man vet aldrig när det kan vara dags =)

Akke sa...

Hittade den har losningen pa stan:

http://www.genevalab.com.au/

//Pa

Unknown sa...

Ja den verkar ju väldigt häftig. Men nu har vi redan två högtalare som jag är väldigt nöjd med. Du får lyssna på kvällen där innan vi åker söderut.

Vad kostar en sådan där?

Akke sa...

Men den har ladan innehaller bada kanalerna, vanster och hoger. Dessutom finns bade inbyggd CD spelare, FM-tuner och IPod kontakt. De lar ge stereointryck i hela lyssningsrummet, inte bara i mitten. Priset for den minsta modellen borjar vid 1500 AUD, c:a 8500 SEK och den storsta modellen kostar runt 35000 SEK.
De ska bli kul att lyssna pa.

//Pa

Fam Blomberg sa...

Misstänker att ni kommer att skriva något om bröllopet när nikommer hem men jag vill redan nu tacka för en underbar fest. Hoppas ni har en fantastisk resa i Australien!

// Mia