söndag, oktober 17, 2010

Python

Vad ska man annars göra när man åker tåg än lära sig ett nytt språk? Python är ett interpreterat, dynamiskt typat språk med god prestanda eftersom man kan utöka språket med kompilerad C kod. Man använder en fast indenteringssyntax istället för måsvingar och semikolon som i Java/C++/C#, väldigt trevligt eftersom det tvingar utvecklare att skriva läslig kod. Här är ett litet exempel:

#http://en.wikipedia.org/wiki/Prime_number
def IsPrime(n):
    if n in range(0, 2): # exceptions
        return False

    for x in range(2, n): # all the rest
        if n % x == 0:
            return False

    return True

def GetPrimes(min, max):
    p = []

    for x in range(min, max):
        if IsPrime(x):
            p.append(x)

    return p

if __name__ == "__main__":
    print GetPrimes(0, 100)

4 kommentarer:

admin sa...

???????????????

Själv kan jag ganska bra svenska, lite engelska och spanska, väldigt haltande franska.
/Sara

Unknown sa...

Äsch, du skulle fixa Python utan större problem. Det enda som krävs är lite motivation. Det är många högskolor och universitet som använder Python som nybörjarspråk eftersom det är så smidigt att komma igång med.

admin sa...

OK, jag funderar ju fortfarande på vad jag ska bli, kanske Pythontalare alltså :)

//Sara

Unknown sa...

Du sitter egentligen på för mycket verksamhetskunskap för att inte nyttja den. Kanske testare inom läkemedelsbranschen?