lördag, november 06, 2010

Nytt jobb på Itera Consulting

Den 22:a oktober jobbade jag min sista dag hos Nordicstation. Den 25:e gjorde jag min första hos Itera Consulting. Min långsiktiga plan var att inom något år sakta ned och gå över till en fast tjänst istället för att arbeta som konsult men så i somras fick jag ett samtal ifrån Mia på Active Search som tyckte att jag skulle komma på ett förutsättningslöst möte och sedan träffade jag Iteras konsultchef som var så trevlig att jag bestämde mig för att fortsätta konsultkarriären ett tag till. Det var inte lätt att säga upp sig, jag trivdes väldigt bra innan och hade svårt att förklara varför jag ville byta jobb men det kändes ändå rätt. Efter att ha arbetat i tre år hos samma kund är jag nu sugen på att komma till en ny miljö.

Under min tidigare anställning har jag kommit i kontakt med bl.a. följande verksamhetsbegrepp:

  • Trade Finance (remburs, inkasso, löfte, garanti, preexportfinansiering, check)
  • Värdepappershandel (aktie, obligation, warrant, fond)
  • OTC (swap, spot, forward, option)
  • Fixed income (lån, valuta, swap)
  • Marknadsvärdering och stresstest (räntekurva, parallellförskjutning, yield)
  • Likviditet
  • Kapitaltäcking enligt Basel II
  • SPAX
  • Kravställning
  • Analys

Och följande teknik:

  • SQL Server (T-SQL, procedurerer, funktion, tabell, vy, relation, synonym)
  • SQL Server Integration Services (egenbyggd komponent)
  • SQL Server Analysis Services (MDX, action körbar i Excel som köra lagrad procedur i SQL Server, calculation, partition, hierarkisk dimension)
  • SQL Server Reporting Services (anropa WS ifrån rapport, generera och publicera rapporter i .NET genom WS, köra rapporter i .NET genom WS)
  • Internet Information Services
  • Powershell (automatisera Excel, bygga flöden liknande SSIS, automatisera backup med BCP och SMO)
  • DB2 (som källsystem för SSIS laddning)
  • Oracle 11g (felsökning )
  • MicroStrategy (rapport, dokument, attribut, fakta, freeform SQL)
  • Terradata (ifrån .NET)
  • Office (Excel, Word, Outlook, Powerpoint, Visio)
  • DIA
  • Notepad++
  • Firefox
  • Google Chrome
  • Internet Explorer
  • Reuters Datascope Select
  • Webbutveckling i .NET

Under en månad har jag nu arbetat som underkonsult för Nordicstation. Imorgon får jag förhoppningsvis reda på vad för uppdrag det bli framöver och på fredag åker vi till Oslo på samverkansträff med de norska och danska delarna av Itera.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter spännande! Kan bara önska lycka till och god fortsättning.
/ma

Unknown sa...

Tack! Det känns åtminstone väldigt bra hittills =)

Jonas sa...

Luktar oerhört mycket MS-teknik kring allt du sysslat med. Vad jag kan minnas så var inte du lagd åt det hållet.

Unknown sa...

Nej men jag blev det när det var dags att söka jobb och försörja sig =) På fritiden pysslar jag en hel del med open source och en dag kanske jag hittar ett sätt att försörja mig på det, men till dess...