söndag, december 05, 2010

Biljakt

Ja, alltså jakt efter bil. Vi är inne på att skaffa bil till våren eftersom:

  • Det är smidigt
  • Det är dyrt att hyra bil om man som vi vill kunna använda den så ofta vi känner
  • Det inte finns någon bilpool i närheten
  • Vi saknar sopsortering där vi bor
  • Vi behöver köra en del och få vanan
  • Vi kan

Vad tittar jag på för egenskaper?

  • Ekonomi (l/mil, skatt, service, pris)
  • Karossform (kombi med gott om plats för barnvagn etc.)
  • Dragkrok (ja)
  • Säkerhet (Euro NCAP)
  • Möjlighet att serva själv, typ byta lampor/säkringar
  • Andrahandsvärde
  • Drivmedel (ej flexifuel då dessa verkar ha taskig prestanda, men motbevisa mig gärna)
  • Hållbarhet (Bilprovningens statistik)
  • Tidigare ägare

Tanken är att köpa en bil för 50' - 100' för att äga den i kanske fem år. Vår första bil, och när vi sedan skaffat oss körvana kanske vi köper en finare bil? Det känns dumt och onödigt att köpa en bil för 200'+ som förstabil förutom möjligtvis krocksäkerhetsmässigt.

Min största oro i det hela är att bli "lurad", köpa en bil med dolt fel där säljaren inte nämner detta och vi åker på att åtgärda felet. Lite onödigt. Och jag saknar erfarenhet i det här området rent generellt så en bilhandlare skulle säkert lägga märke till och dra nytta av hur lite jag kan.

Bilar som jag spanat på hittills (årsmodell 2005 och framåt, färre än 20' mil)

  • Subaru Legacy
  • Toyota Avensis
  • Audi A6
  • Opel Vectra
  • Saab 9-5
  • Volvo V70

Nästa steg är nu att samla nyckeltal om de olika modellerna för att filtrera fram den modell som passar oss bäst. Jag vet att samtliga modeller finns att köpa på begagnatmarknaden inom vår budget.

1 kommentar:

Akke sa...

Hejsan

Subaru-torstig pga all mekanik for att driva alla 4 hjulen, dyr service (harnere i alla fall)

Toyota Avensis- gar i alla vader

Audi- dyr i drift?

Opel- dyr i rep

Saab 9-5- ok fast dyra rep.

Volvo V70 - gar i alla vader och ganska billig att serva hos Volvo.


Kop Svensk Bilprovnings statistik och kolla vilka bilmarken som klarar sig best.

Ha de gott

Pa o Deb