onsdag, augusti 21, 2013

Klantigt

Idag kom batteriet från Kina efter att ha suttit fast hos tullen ett par dagar, det slutade med 25% moms och jag deklarerade försändelsen som varukod 8507 60 00 90 (andra batterier) vilket ger en tull på 2,7% (se Taric för mer information). Jag har svårt att förstå varför jag betalar tullavgift på en produkt som inte går att finna inom Sverige men någon upplyst person kanske kan tala om det? Är inte gränstull till för att skydda inhemsk industri?

Laddare och batteri var fint nedpackat och hela, det följde även med två extra säkringar till laddaren och en svensk apparatkabel så det vara bara att jacka in och börja ladda. Med i batteripaketet finns ett BMS som bl.a balanserar cellgrupperna i batteriet och visar status. Som en sista kontroll ville jag mäta spänning och ström på utkablaget som senare ska kopplas till motorn. Jag plockar fram min multimeter och mäter spänningen utan problem men att mäta strömstyrka utan belastning är inte att rekomendera då det leder till kortslutning. Min första tanke när jag såg den skarpa blixten var att "nu exploderar batteriet i mitt ansikte" men så illa gick det inte och efter att ha laddat och låtit batteriet balansera verkar det vara okej (mer än man kan säga om kontakten och multimeterns mätkablage). Men det hade förstås kunnat gått mycket värre både för mig och batteriet.

Inga kommentarer: