söndag, juni 24, 2007

Räkna rader i tabeller

Jag har sammanställt en del krav och försökt få reda på vilka delar av en befintlig databas som innehåller data. Dessvärre innehåller databasen ett hundratal tabeller. Min första tanke var att bygga en sträng som innehåller SQL uttrycket och sedan köra hela strängen med executesql proceduren. Då kan jag nämligen bygga upp strängen genom att köra en select sats och sedan stega igenom den med en pekare. Alla tabeller finns nämligen i sys.tables tabellen. Dessvärre sprack den idén ganska snart när det visade sig att sträng-datatypen inte är nog stor för att kunna rymma alla tabellnamn. Lösningen blev att definiera en egen table datatyp som sedan går att använda som en vanlig tabell. Då finns inte samma begränsning och jag har bättre kontroll över vad som händer. Dessvärre är det min arbetsgivares egendom så jag kan inte visa något av det.

Inga kommentarer: