torsdag, juni 04, 2009

Nyrenoverat bord och tyg ifrån IKEA

Jag har inte lagt upp några bilder på nya lägenheten, mest eftersom det inte funnits så mycket att visa. Nu har vi tagit oss för att göra iordning något och då får jag väl skicka upp ett par bilder. Tygerna har vi satt upp med en rundstav i över/underkant och Ida har sytt kanaler i tyget, sedan har vi använt ståltråd för att sätta upp dem eftersom vanlig tråd är för elastisk.

Matbordet har varit isärplockat och iväg till snickarfabriken på slipning och lackering. Tanken är att även stolsitsarna ska slipas, jag har orkat med en än så länge så då har jag väl 29st kvar.

Något haschinspirerat men vi gillar pungen som hänger ned.
Det var inte jättekul att stryka det tyget... till höger hänger ramar med uppspännt tyg, även ramarna ifrån IKEA.
Bordet som det blev efter slipning och lackering.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, vilken kul idé att sätta upp tyger - det blev ju jättebra. Bordet blev ju som nytt efter lite arbete, stolarna blir nog också bra med tiden. God fortsättning - det är kul att fixa till gamla möbler.
Kram från mamma

Akke sa...

Hej fran down under. Ikea har massor med kul grejor, vi var sjalva dar, har i Sydney, for 2 veckor sedan och handlade fardigt skenor till badrumsfonsterna. Vi hanger upp transparenta tyger, fastade i skenor.
Imponerande med bordet. Jag minns att jag fyllde i lite skavanker, slipade om det och lackerade en gang innan ocksa. Det ar fran 1974 och ar inkopt i Hallunda pa Domus Mobelvaruhus (undrar om det finns kvar)tror jag. Stolarna ar tillverkade av en amator-kallarsnickare i Charlottenberg och lackeringen har jag gjort.
Ni verkar ha hogt i tak med stora fonster som om det var ett gammalt fint hus.

kram Pa och Deb

Akke sa...

Hej igen

fel av mig, Domus Interior, Hallonbergen, Sundbyberg ska det vara.

Pa och Deb

Unknown sa...

Stolarna är i behov av lite kärlek, träbitarna som ska hålla sitsarna på plats ifrån undersidan håller på att ge med sig. Jag tror att det beror på att snickaren varit lite lat och snedställt kilarna istället för som med bordet där kilarna sitter dikt an mot ytan de håller fast. Men det borde vara en ganska simpel åtgärd. Om jag bara får hem material =)

Ja det är roligare att kunna återanvända än slänga och köpa nytt. Särskilt när man vet var grejerna kommer ifrån.

admin sa...

Ha ha ha, nu såg jag den.

//S