fredag, januari 06, 2012

Fel sladd x2

Jag köpte två sladdar hos Clas Ohlson, en för att kunna koppla in motorvärmare och kupévärmare och en micro USB till vanlig USB för att kunna koppla Netduino till PC. Vad gäller motorvärmarsladd hade jag 50% chans att handla rätt, antingen Calix eller Defa och ja du kan väl gissa utifrån rubriken att jag valde fel. Tråkigt att det inte finns en standard som styr hur kontakten på bilen ska se ut. Vad gäller USB kabeln var jag ganska övertygad om att det inte gick att välja fel, jag menar USB är faktiskt en standard även om den innefattar kontaktdon av olika storlekar. Men förutom storlekar finns det alltså både typ A och typ B... men nu när jag tittar på Wikipedia så ser min kabel ut som en "ExtUSB plug (HTC proprietary variant)".

Det går säkert att byta sladdarna, de brukar vara bra på det hos Clas Ohlson, men det som stör mig är att jag kunde sluppit det här extraarbetet genom att ta reda på exakt vad för sladdar jag behövde först. Samtidigt köpte jag iallafall en multimeter, den fungerar som den ska och behöver inte bytas... hur länge har jag funderat på att skaffa en sådan?

Inga kommentarer: