måndag, januari 02, 2012

O spännande framtid!

Nytt år och nya utmaningar. Idag har jag, efter att Tele2 höjt avgiften till 139kr/mån exkl. samtal, sagt upp vårt fasta abonnemang. Vi har haft den fasta telefonen kvar eftersom det känns stabilt och säkert att kunna kommunicera även om något skulle gå fel med elen i lägenheten. Men nu är det slut med det. Först gjorde vi oss av med Telia när vi inte var "ungdomar" längre och nu även Tele2. Jag hade gärna haft kvar Tele2 men som SIP leverantör men efter att ha pratat med kundtjänsten där var det mer än tydligt att de inte ville behålla mig som kund (de kan bara erbjuda SIP över fast bredband och inte över mobilt bredband eftersom bluttan blä putteridutt tjoflöjt). Istället ska vi ha Megaphone, 19kr/mån och gratis de första 15 timmarna inom fasta nätet i Sverige och därefter 0,09kr/min.

Till SIP anslutningen kan man sedan välja att ansluta

  • Mjukvarutelefon, exempelvis någon version av Bria från CounterPath eller annan programvara
  • Man kan också välja att köpa en "vanlig" telefon med stöd för SIP över WIFI eller RJ45, exempelvis Gigaset C610 IP
  • Och sista alternativet är att skaffa en apparat som låter din gamla analoga telefon att prata SIP, exempelvis HandyTone 286

Vi kommer att börja med att använda IPad/IPhone/PC. Om inte det duger får vi skaffa något annat. Jag räknar med att vi sparar någon tusenlapp om året på det här men vi kommer även att få andra fördelar som exempelvis att kunna ta med det fasta numret när vi reser.

2 kommentarer:

Tele2 sa...

Hej Oleniner,

Vi är ledsna att se att du har lämnat oss. Hoppas du har trivts under din tid som kund hos Tele2 och att du blir nöjd med ditt nya abonnemang. Om du har några synpunkter eller tips som kan göra oss bättre får du gärna mejla mig.

Med vänliga hälsningar

Cecilia Uhr, Tele2

cecilia.uhr@tele2.com

Unknown sa...

Här är mitt svar till Cecilia (som jag skickade per e-mail):

Hej Cecilia

Jag stannar gärna som bredbandskund men ja tyvärr måste jag söka mig vidare vad gäller IP-telefonin.

Mitt tips: låt kunder med mobilt bredband ta del av 19kr/mån erbjudandet på IP-telefoni. Det finns inte några tekniska begränsningar som jag känner till (tvärtemot vad er support meddelade mig).


// Erik