fredag, februari 24, 2012

Ulf Bilting

En av de första böckerna jag minns som jag hade något direkt utbyte av och som var kopplade till IT skrevs av Jan Skansholm och Ulf Bilting. Boken hette "Vägen till C" och var en något som idag är väldigt ovanligt, en riktigt bra bok på svenska om programspråk. En av de största skillnaderna mellan svenska och de andra (amerikanska böcker) är att de svenska är betydligt mer kompakta och kärnfulla, ett stående skämt är att amerikanska författare får betalt per sida (vilket kanske faktiskt är sanning). Hursomhelst är boken mycket bra.

När jag läste mitt sista år vid KTH här i Stockholm passade jag på att läsa två kvällskurser, en i E-musik och en i designmönster. Den första kursen var intressant men mer lättsam medan den andra var extremt intressant och nyttig för mig som blivande programutvecklare. Det roliga var att det var Ulf som höll i båda kurserna! Nu i efterhand har jag förstått att han även var med att om att på Chalmers ansluta den första IP klienten till vad som senare skulle kallas Internet.

Jag kan inte hitta designmönsterkursen någonstans på nätet så jag gissar att den inte hålls längre, kanske Ulf valt att endast ägna sig åt musik?

Inga kommentarer: