onsdag, september 26, 2012

Flytt av tjänstepension

Platt fall. Min nya bank SEB tyckte att jag skulle samla mina bankaffärer hos dem, de menade att det fanns fördelar att ha allt samlat på ett ställe. De erbjöd sig tillochmed att bjuda på den administrativa avgiften. Jag tänkte inte så mycket mer på det utan tackade ja och lät dem arbeta med flytten tills nu när jag fick ett brev från min gamla förvaltare Länsförsäkringar där de hotar att ta 2% och 500kr från mitt kapital om jag genomför flytten. Då tackade jag nej. Nu när jag kollat runt så har de flesta pensionsförvaltare utom Avanza den här typen av "inlåsningsavgift". Om jag tycker att någon erbjuder en bra tjänst så har jag inget emot att de tar betalt i paritet till vad de erbjuder. Att ta betalt för att jag själv ska optimera min pensionsportfölj samtidigt som de försöker låsa mitt engagemang med sådana här metoder gör mig riktigt irriterad. De beter sig som en fästing.

Efterssom Avanza erbjuder ett större utbud av värdepapper men utan fasta avgifter och "inlåsningsavgifter" kommer jag troligtvis att flytta pensionen dit istället. Så mycket för idén att ha alla bankaffärer samlade på samma ställe...

Inga kommentarer: