lördag, januari 26, 2008

Anonyma Wlan i Windows Vista

För dem som liksom jag behöver kunna ansluta till olika anonyma Wlan (utan SSID och broadcast) kan det vara bra att vet att man inte behöver programera. Min första tanke var att Windows skulle klara att skilja dem åt genom MAC adressen på AP:n men tji fick jag. Så efter att ha konfigurerat om Wlanet ett antal gånger (en gång vid varje byte av nätverk) började jag att programera en lösning som skulle låta mitt program välja rätt nätverk utifrån exempelvis ett användargränssnitt. Det hade säkert gått fint genom att använda wlanapi.dll men var tidsödande så jag hann inte klart. Så i helgen tittade jag lite mer på problemet och hittade då Netsh, ett litet program som låter mig göra allt möjlig kul -utan att programera. Man kan kontrollera annat än bara Wlan med Netsh. Lösningen blev två .bat filer med följande innehåll:

netsh wlan disconnect
netsh wlan connect name=tengil

netsh wlan disconnect
netsh wlan connect name=smurf

Inga kommentarer: