söndag, januari 20, 2008

Buenvenidos a miami

Ja välkommen känner man sig sannerligen så länge man är beredd att betala för sig. Jag och en kollega åkte till Miami för att delta i MicroStrategy World 2008. Vi kom dit någon dag innan och åkte dagen efter så vi hann med att se lite av staden också.

Min första tanke som slog mig redan vid Newark där vi åt lunch och bytte flyg var att all servicepersonal, på restauranger såväl som resten av flygplatsen, var mörk. Om det vore europa där urinnevånarna är vita och sedan invandrarna mörka kanske man kan föreställa sig att invandrarna kommit under de senaste åren och därför inte hunnit skaffa sig utbildning för högre jobb? Det finns ingen anledning för mig att traggla USAs klassproblem mer än att konstatera att det finns.

I Miami bodde vi på InterContinental Miami, ett rätt så lyxigt hotell på det stora hela (även om jag nog tycker att dom överdrev en del). Frukosten var kunglig med massor av frukt, kock för att göra omelett och kanske världens bästa apelsinjuice. Behöver jag berätta att den kostade drygt 20$? Under konferensen ingick frukosten och var inte lika bra.

Konferensen var uppdelad i drygt tio olika spår som vardera innehöll lika många föreläsningar på en timme styck, spåren var uppdelade i olika tekniskt detaljerad nivå. Sista dagen hölls en tretimmesdragning om vad vi kunde förvänta oss av kommande versioner, allt som sades där är hemligstämplat.

På tisdagskvällen hölls en fest på Club66 och det började ganska stelt med 1000 BI (haha, det där kan misstolkas) men blev riktigt bra, kanske lite för bra med tanke på att vi satt i hotellbaren och smakade whiskey framåt småtimmarna. Konferensen var bra och det fanns även utställare som visade upp produkter och sålda konsulttjänster. Häftigast var Netezza som släpat dit ett helt, fullt fungerande, rackskåp!

Under vistelsen hann jag även med att köpa lite kläder och en ny digitalkamera, en Nikon D80. Jag räknar med att ha sparat in ca 30% jämfört med att köpa den i Sverige. Eftersom jag fick tag i kameran så sent hann jag inte ta så många bilder men här är två åtminstone. Jag har börjat lägga in mitt namn i bilder som jag lägger ut på internet.

Bayside Marketplace

Hotellet är längst till höger

4 kommentarer:

Akke sa...

Hej

Och grattis till en ny kamera. Det ar forstas hemligt vad hela kalaset kostade-:). Bilderna ar utmarkta.

//Pa

Unknown sa...

Tack, ja den var väl inte gratis även om den var billig tyvärr... Kamerahuset ingick i ett paket tillsammans med ett 18-135mm objektiv och till det valde jag ett 70-300mm objektiv som komplement. Dessutom var jag så illa tvungen att köpa ett nytt minneskort eftersom mitt gamla var ett xD som vad jag vet bara stöds av Olympus kameror. Till objektiven handlade jag dessutom varsitt UV-filter. Allt som allt slutade det på ca 12800Kr.

Jag har långt kvar tills jag lär mig kameran men jag ser nu att bilderna är skeva och sådant kunde jag fixa i efterhand =)

Fam Blomberg sa...

Coolt med fetingkamera, hoppas att du blir bra kompis med den.

Visst är det lite kul att komma ut och se sig om. Det gör ju lite ont i ett svenskt hjärta att betala över 150 kr för en frukost när man vet att hemma i Sverige så får man en stadig black and white för samma pengar. Jag och Crilla körde med lokala bagarn som frukost, där kostade en smaskig macka 15 spänn, fast det var ju några år sedan om man räknar efter.

Ha det gott så hoppas vi att vi kan träffas snart.

//Martin

Unknown sa...

Det hoppas jag med =)

Ja det är lite ovant och när det dessutom är påräknat dricks i procent på notan så blir det inte lättare. Det är nog ingen risk att jag flyttar åt det hållet iaf.

Ja, nu i helgen sa vi väl?