söndag, januari 27, 2008

Åttonde frågan

I Australien bor en flicka vars kropp bytt blodgrupp! Hennes kropps ursprungliga blodgrupp gav vika för den transplanterade leverns. Nästa veckas fråga kommer att vara lite annorlunda. Den kommer inte att ha något enkelt svar. Själva frågan är av ja/nej typ men vad som är rätt avgörs av hur många som svarat ja eller nej. Om flest svarat ja kommer rätt svar också att vara ja, om flest svarat nej kommer rätt svar att vara nej.

Nu till frågan. Kroppen är ju väldigt busig och kan klara mycket stryk, hur är det då med själen -skulle själen följa med vid en hjärntransplantation?

5 kommentarer:

admin sa...

Hmmm, svår fråga, måste tänka på den en stund.

//Sara

Anonym sa...

Klurig fråga hörru!

Jag skulle vilja svara nej, men jag får nog säga ja ändå :).

Svar: ja. Typ.

Ha det!

Anonym sa...

Jag hänger med på ett nja som får bli ett ja.

/Jonas

admin sa...

Hmm, jag skulle vilja påstå att själen inte är förbunden med något specifikt organ, alltså nej, MEN om man fick en annan människas hjärna så skulle man ju ha dennes minne och personlighet... eller. Men sitter personligheten i själen eller hjärnan, kanske båda... men nu säger jag ju emot mig själv.

AAAHHHH!!!!

Mitt svar lyder alltså: NEJ fast JA. (Känns som "pass")

//sara

admin sa...

Kan ju bara berätta att när jag var mamma-ledig och hade tråkigt så började jag prata med Johovas när de plingade på. Jag försökte få ett svar på deras aviga inställning till blodtransfusioner. Han jag pratade med hade inget bra svar men jag har sedan hört att det beror på att de tror att själen sitter i blodet och då blandar man ju två själar om man tar emot blod.

Så Jehovas skulle svara Nej.

//Sara