fredag, april 03, 2009

Certifierad

Jag känner mig lite sliten. Idag var en milestone i mitt lilla enmansprojekt. Det är lite extra tillfredsställande att jobba själv i projekt och lyckas på utsatt tid. Men det kan bli stressigt emellanåt

I tisdags var jag iväg till Addskills och skulle skriva certifieringsprov men tekniken fungerade inte som den skulle hos Prometric (man gör provet hos Addskills men egentligen sker allt genom en VPN tunnel mot Prometrics servrar i Holland). Vi kom dit vid klockan 18 och klockan 19 hade de två extraarbetande tjejerna som hade hand om testet gett upp. De ringde sin chef men fick inte mycket hjälp så jag kan inte klandra dem, däremot Addskills i stort som visade hur lite man bryr sig.

I onsdags var vi tillbaka och då fungerade tekniken och provet gick faktiskt bra så nu är jag certifierad databasutvecklare för SQL Server 2008. Det här med certifiering är lite omdiskuterat, vad betyder det egentligen? För oss som är ett relativt litet bolag betyder det att vi får vara partners med Microsoft och därigenom får uppdrag. För mig personligen innebär det att jag har möjlighet att komma och jobba i projekt hos kunder som kräver certifiering, det är inte så ovanligt. Man lär sig en del nytt under tiden man pluggar till certifieringsprovet men om man inte arbetat med området innan så har man ganska liten möjlighet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis Erik, en stor kram och lycka till/mamma