tisdag, april 19, 2011

Bil, servicedags!

Jodå. Bilfirman vi köpte av såg till att serva bilen nog för att få den genom besiktningen och det var ju snällt. Ärligt talat trodde jag väl i min enfald att man som bilhandlare med tillgång till verkstad ser till att bilarna man säljer är i gott skick. Jag har förstått nu att äldre begagnade bilar inte får säljas av MRF anslutna handlare om de inte är trafiksäkra och det var därför vår handlare så vänligt erbjöd sig att besiktiga bilen och åtgärda parkeringsbromsen. Men i övrigt finns det inte mer värde av att köpa en äldre bil av en handlare än att köpa den privat, förutom möjligtvis att du som jag gjorde idag kan ringa och gnälla med gott samvete, men räkna inte med att få något för det.

Eftersom vi hade två "bra att veta" punkter ifrån besiktningen och dessutom fått ett oroväckande meddelande på färddatorn tuffade vi idag iväg med bilen till Volvo i Vallentuna, Mekonomen ville inte läsa av vår felkod av någon anledning. Naturligtvis var det gasspjället, ett vanligt fel på Volvo V70 bilar ifrån de här åren och inget konstigt med det. Men dessutom informerade de mig om att bilen varit inne för exakt samma felkodsavläsning tidigare, i februari, med samma resultat men där ägaren valt att inte åtgärda felet utan istället sålt bilen. Nu känner jag att jag förlorat begagnad-bil-oskulden (om den finns). Så de har sålt bilen väl medvetna om att det är fel på den, kanske inte talat om det för bilhandlaren. Det är alltså så man gör bilaffärer? Då har jag lärt mig något idag med. Totalt går service och material på omkring 16000kr, då är det gasspjäll, löst avgassystem, byte av damasker bak och urkoppling av airbagen på passagerarsidan. Och det värsta är väl att jag gladeligen skulle meka med bilen själv om jag bara hade tillgång till en verkstad. Att byta damasker är lite kladdigt och ganska mekigt eftersom axeln måste plockas bort men att fästa ett avgassystem med ett buntband eller en svettsloppa kan väl knappast kräva någon strängteoretiker? Allt som allt är jag något besviken eftersom jag först och främst trott att vi skulle klara oss en sommar på de däck som följde med bilen (nu bytta mot sprillans nya) och att det här med servicen skulle dröja till efter föräldraledigheten. Jag visste att de skulle komma men kanske inte så snart. Nu ska jag fortsätta vara sjuk.

Inga kommentarer: