torsdag, december 14, 2006

Ris & Ris

Ja så ligger det till. Ingen ros alltså. Jag har köpt min första e-bok, för 265kr fick jag en PDF fil mejlad till mig. Boken var kurslitteratur i kursen "Arkitektur och Design av Globala Applikationer" och man får ha med den på tentan så jag var tvungen att skaffa fram den på något vis. Boken är inte särskilt gammal, den publicerades år 2002, men har redan blivit gammal nog för att inte finnas till salu i bokhandeln. Frågan är kanske om den någonsin har funnits där eftersom den är så specifik, titeln säger väl allt: "Design Patterns for Scalable Microsoft .NET Applications". Jag har läst en stor del av den och den är riktigt bra, idéerna går att tillämpa på alla informationssystem även om exemplen är för Microsofts .Net plattform. Eftersom det har varit svårt att få tag på boken (utgivarna har ingen webshop som fungerar och bokhandeln har inte boken) så har det tagit tills nu, sista veckan innan tentan, innan jag fick tummen ur och ringde och beställde en elektronisk version som jag skulle hinna få innan det var dags för tentan. Saken är den att boken ÄR gammal! Utvecklingen går så snabbt inom det här området att det inte tar mer än något år mellan generationsskiftena. Det är klart att man har användning av kunskapen iallafall men det är inte längre spjutspetsteknik. Nu till kärnan av problemet (och riset). Är det rimligt att spjutspetsteknik ska höra hemma på högskolenivå? Om kursen istället inriktat sig mot generella arkitekturer hade det funnits MÅNGA andra böcker att välja mellan och resultatet hade garanterat blivit bättre i det här fallet eftersom inte någon av de andra studenterna har köpt och läst boken. Dessutom skulle studenten ifråga vara bättre rustad för sitt framtida arbete så länge han/hon inte hamnar på att utveckla med Microsofts verktyg. I Karlstad hade man aldrig låtit Microsoft komma så nära inpå kursplanerna, men där fanns för inte så länge sedan Ericsson... I en annan kurs jag går (som snart är slut, tack och lov) har jag idag redovisat en websajt, vad som krävs för att göra sig förtjänt av betyg 5 är dock högs oklart. Det finns två alternativ, det ena är att implementera hela sajten i två olika serverspråk (inte roligt) och det andra är att skapa en "välgjord sajt". Vadå "välgjord sajt"? Ja just det. Här är ett citat ifrån kurshemsidan: "För ett mycket välgjort projekt i ett eller flera avseenden kan betygshöjning ske på labblärarens initiativ trots att inte betygshöjande uppgifter gjorts." Så bedömningen hamnar alltså helt och hållet hos granskaren. Det finns inte något sätt alls att bestrida bedömarens betygsättning eftersom det inte finns några kriterier! Rövhål! Samma sak gäller den tidigare nämnda kursen men där är det faktiskt ännu värre. Läraren som ska bedöma dokumentationen av arkitekturen (som är huvuddelen av kursen) har valt att inte lämna ut några kriterier alls, för något betyg! Hans motivation var att då skulle vi bara följa hans kriterier när vi skapade dokumentationen, NO SH*T!

Inga kommentarer: