tisdag, maj 22, 2007

Sjunde frågan

Det visade sig vara svårare än väntat att få reda på temperaturen i Katterjåkk klockan 07:00 den 20 maj. Här kommer ett utdrag ur brevväxlingen:

Hej Erik!!

Klockan 08 var det 5 plusgrader så vid kl 07 var det kanske runt 4 grader.

Vänliga hälsningar
Gunnar Berglund
SMHI Kundtjänst
Tel: +46 11-4958200
E-mail: gunnar.berglund@smhi.se

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Erik Hansen [mailto:ehansen@kth.se] För erik.hansen@home.se
Skickat: den 22 maj 2007 08:50
Till: Kundtjanst
Ämne: Vädret i Katterjåkk

Hej! Jag har letat på er websajt efter observationer ifrån föregående
dag(ar) men kan bara hitta dagens väder. Kan ni hjälpa mig med att ta fram lufttemperaturen för Katterjåkk klockan 07:00 den 20 maj 2007? Alternativt leda mig till en sida där jag kan ta fram den här informationen själv.

Mvh, Erik Hansen

Jag är övertygad om att jag såg temperaturen klockan 07:00 på SMHI:s sajt dagen då jag skrev frågan men nu verkar det inte som att informationen finns att tillgå längre. Ett alternativ vore att förkasta frågan men det är jag inte så sugen på. I mejlet skriver Gunnar att temperaturen var "runt 4 grader" och eftersom jag bestämmer är svaret på förra veckans fråga 4,0 °C.

Nästan alla svarade rätt! Verkligen beundransvärt med tanke på hur lång utbildningen är för att bli meteorolog.

Nästa veckas fråga: vad betyder signalen på bilden?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ligger ju inte direkt bra till i din lilla tävling men nån gång ska ju vara första gången man svarar eller ?

"Kör, nästa signal visar kör 40"

Ha de gött erik!

Anonym sa...

Tjoho... Jag fann svaret:

Kör, nästa signal visar kör 40.

Det här går som tåget...

Anonym sa...

Jag gör en fuling och chansar på att de två föregående killarna har rätt (jag är ärlig iaf) :P.

Signalen betyder: "Kör, nästa signal visar kör 40."

admin sa...

Det är en järnvägs försignal som betyder: Kör, vänta och kör 40.

// Sara

Anonym sa...

Denna signal gäller järnvägen.

Enligt SJF 010 säkerhetsordning §3 mom 2 avd d, betyder signalen:

"kör" och "vänta kör,40".

Obs att försignaleringen avser nästa huvudljussignal.På station kan det före denna finnas en huvuddvärgsignal, som visar "kör, varsamhet".

Tänk vad man lär sig...
Mor Maria