tisdag, maj 01, 2007

Valborg i Uppsala

Ja jag kände att jag var tvungen att uppleva detta megaspektakel innan min tid som student tar slut. Ida kunde inte följa med eftersom hon var tvungen att jobba (Stockholms universitet har andra traditioner?) men hon var snäll nog att låna ut sina vänner som vet hur valborg ska firas.

Dagen började med champagnefrukost med massor av gott och dessutom gröt(!), efter den kunde man inte må annat än bra, eller jo bevisligen men jag mådde åtminstone väldigt bra. Sedan bar det av till Economicum och parken som ligger precis bredvid. Alternativet hade varit backen utanför Carolina Rediviva. Parken påminde mer om Hultsfred än något annat, folk pissade i minsta buske och hällde i sig mer än vad som kanske var bra av diverse billiga burköl och champagne.

Här någonstans börjar mitt minne grumlas smått. Vi äter sill och sushi med snapps, pratar mycket strunt och roar oss åt exempelvis en tjej som kommit på att använda en sopkontainer som toalett. Därefter var det dags för champagnegalopp. Jag hade en bild av att det innebar löpning och champagne -nästan rätt! Den här dagen säljs på Södermanlands-Nerikes nation inte mindre än 5000 flaskor champagne, helt sjukt. En inte försumlig del verkar dock ha hamnat på golvet (och tur är kanske det). Gallopperandet gick mest ut på att försöka spraya ner kompisarna och eventuellt flytta sig för att inte bli blöt vid vedergällningen.

Jag är inte förvånad över jordens tillstånd och med den kommande generationens ansvarsfulla beteende är jag ganska övertyg om att det kommer att forsätta i samma riktning.

2 kommentarer:

admin sa...

Hoppsan !

Det ser ut som om vissa inte gått på Mulle som barn.
De kanske gick på skräpLisa istället.

// Sara

Anonym sa...

Där var det skitigt vill jag lova...

http://www.nwt.se/ArticlePages/200705/04/20070504074428_NWT565/20070504074428_NWT565.dbp.asp

Din gamla klubb KRK är i ropet igen. Var även ett inslag på Värmlandsnytt igår (går säkert att hitta på svt.se)