söndag, juli 06, 2008

Bankbyte

Nu har jag ältat det här länge nog. Nordea har tjänat nog med pengar på mig och vad som egentligen fick bägaren att rinna över var i våras när jag efter en jobbresa kunde se att saldot förändrades historiskt för varje dag som gick. Nordea som är en av sveriges största banker (och största företag) borde kunna tillhandahålla en bättre service. SEB har vunnit pris för kundnöjdhet, så varför man inte sett en massflykt av kunder över till SEB? Min gissning är att man inte bara byter bank sådär, man tror att det är ganska krångligt? Sedan är det kanske inte så stor skillnad när det väl kommer till kritan.

Jag har jämfört lite priser och för de tjänster jag behöver (privatkonto, internetbetalningar och Visa) skiljer det som mest 500kr/år i avgifter. Vill man betala utomlands verkar ICA banken vara billigast och om man vill syssla med handel av värdepapper så är Avanza bra. Det stör mig att det finns så många att välja bland och att det är så många parametrar att väga in. Jag ska inte köpa delar till en jävla månraket -jag vill byta bank! Att det finns många banker som endast har internetkontor gör inte saken lättare, behöver jag kunna gå in på ett bankkontor eller är det bara skönt att slippa betala för dem?

Nu pekar det åt SEB eller Länsförsäkringar, jag tänker inte välja en bank där mina kollegor kan spana in mitt saldo...

3 kommentarer:

Unknown sa...

Skandiabanken har nästan en värre internetbank än Nordea så den blir det inte.

admin sa...

Om det inte vore för dina kollegor, hur klarar sig SWEDBANK i din jämförelse?

//Sara

Unknown sa...

Även om Swedbank är en stor bank så anser jag att den är hästlängder bättre än Nordea. Det kan också spela in att Swedbank består av dels Swedbank och dels de fristående sparbankerna (exempelvis Sjuhärads sparbank, Kristianstad (numera 1826) och västra mälardalen) som gör att just ens egen bank inom Swedbank upplevs mindre än vad den är. Banken har fått en del kritik på grund av sattsningen på andra sidan östersjön där vissa anser att man lånar ut pengar till för hög risk men jag tror inte att det finns någon anledning till oro rent privatekonomiskt. Swedbanks internetbank är top-of-the-line enligt vad jag sett av när Ida betalat räkningar o så.