söndag, juli 06, 2008

Bygga robot

Häromdagen pratade jag löst med en kollega om att det vore kul att programmera något man faktiskt kan ta på. Sedan dess har jag klurat lite på hur man ska gå tillväga, jag har ett par kriterier för den elektronik som ska styra manicken.

  • Stöd för objektorienterat programspråk. Jag tänker inte lägga ned en massa tid och energi på hårdvara om jag sedan inte kan nyttja den ordentligt. Kanske smidigast genom att hålla sig till 386 plattformen och någon embedded linux variant?
  • Allt ska kunna drivas med batteri så den behöver vara strömsnål.
  • Den ska ha Wlan stöd. Jag villa att den ska kunna hämta och lämna information via TCP/IP

Ett alternativ är OOPIC men den är lite trisst eftersom allt är klart (förutom Wlan), man behöver inte göra någonting egentligen. Bara att köpa och börja hacka.

Men det kanske slutar här, det är väl lite osäkert om jag orkar pyssla med sånt här på fritiden. Fast lite kul skulle det ju vara...

9 kommentarer:

Akke sa...

Tjenis

kolla Microchips processorer. Hittade en 32 bitars att mumsa pa. C-kompilatorn foljer med utvecklingskitet och bland applikationerna hittar man TCP/IP snutt. CPU:n tal hogst varierande matningsspanning.

http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=2591

/Pa

Unknown sa...

Den där ser bra ut. Synd att den inte stödjer C++ eller motsvarande men det är väl C som gäller när det kommer till IO. Om jag nu skulle bestämma mig för PIC32; hur får jag den sedan att kommunicera med omvärlden? Jag har sett att det finns en kontakt där man kan plugga in "application boards"? Jag vill kunna ansluta kontollkort för att styra motorer, sensorer och annat.

Anonym sa...

Om Ni lyckas bygga en manick som städar och putsar fönster och går på smör och margarin så har ni en order säkrad

/Broder Henrik

Akke sa...

C ar OK. Kretsen har 2 st UART-anslutningar (RS-232), 2st I2C anslutningar (seriesnoren) och 2 st SPI (seriesnoren for internkommunikation). Dessutom en 16 bitars parallellport och intern A/D-omvandlare och D/A-funktion. Kollade pa TCP/IP-applikationen. Den anvander ena SPI-porten for att kommunicera via en ethernetkrets. Det finns mangder av dokument och notter under hemsidan hos Microchip. Utvecklingskitet matas via USB-kabeln som ar ansluten till datorn val att notera. Man kan tanka sig en losning dar effekt/drivenheter kommunicerar via SPI-snoret och enheterna har sina egna elektronikkort.

Lycka till
Pa

Unknown sa...

Så då verkar det finnas möjligheter och man kan tillochmed välja =) Det som gör mig lite nervös är att PIC32 verkar lite för bra. Väldigt billig och med USB-anslutning för programmering. Jag såg att det fanns en bok: http://www.exploringpic32.com. Ärligt talat så är det inte programeringsbiten jag är orolig för (även om det kommer kännas väldigt onaturligt att skriva lågnivå kod) utan att meka ihop prylarna utan att bränna några kretsar och kanske förstöra hela kretsen utan att ens veta om det =)

Unknown sa...

http://www.eflightworks.net har ett "breakout-board" så att man får in och utgångar i forma av kontakter på ett externt kort. Ser rätt bra ut.

admin sa...

?????????????!???????

//Sara

Akke sa...

Har kikat lite pa ELFA och deras enchipsprocessorer.De verkar ha massor med godis om du vill meka robot. Kolla Basic Micro och Basic stamp, kanske just vad du ar ute efter.

//Pa

P.S. Till min dotter: !!!!!!!!!

Unknown sa...

Nja, Basic är kanske inte mitt första val av språk. Men jag har hittat ett fullgott alternativ; ett Boe Bot kit. Förutom att alla komponenter är med ifrån början (vilket kanske är lite trisst) så finns det även stöd för C# och Bluetooth. Boe-Bot Kit for Microsoft Robotics Studio.