tisdag, juli 29, 2008

Kroatien

Stockholm är dåligt på många vis, en av de stora fördelarna är dock att det är nära till Arlanda. Det visar sig inte minst på vägen hem. Men det är väl kanske fel ända att börja i.

Vi flög till München för att sova en natt och hoppa på tåget mot Rijeka , alla utom Lasse (Idas pappa som fyller femtio i januari) visste vart vi var på väg. Järnvägsresan genom alperna var faktiskt mer storslagen än jag föreställt mig.

Utsikt ifrån tågfönstret.

Vi bytte tåg i Ljubljana på vägen ner och gränsen mellan Österrike och Slovenien var skrämmande tydlig. Ljubljana var, vad jag såg ifrån järnvägsstationen, en stor byggarbetsplats. Här börjar det bli riktigt hett i luften och eftersom det är långt ifrån närmsta hav så känns luften ganska klibbig, ingen havsbris alltså.

Ifrån Ljubljana åker vi snälltåg till Rijeka, byter till buss och åker till Opatija. Här sover vi en natt och hoppar sedan på bussen mot slutmålet Rovinj.

Rovinjs äldsta del.

Staden Rovinj lär ska vara väldigt italiensk (vad vet jag, jag har aldrig varit i Italien?), det är iallafall gott om italienare. Om man får göra dra en grotesk parallell så påminner staden om Strömstad, istället för norrbaggar har dom italienare. Priserna är lägre än i Sverige men skillnaden är inte alls lika stor som t.ex Thailand. En sak som ÄR billigt är inhemsk pivo (öl), den smakar dessutom gott -ungefär som Mariestad. De lär även ska vara duktiga på vin och då främst vitt men eftersom jag inte är någon vinkännare har jag svårt att uttala mig. Man ska dock passa sig för att beställa husets egna vin utan att smaka av innan.

Det här är min första sol-och-bad semester på riktigt (Bali var mer ett äventyr) och det känns väldigt speciellt att inte ha saker inplanerade och tåg/buss att passa. Det är gôtt mos! Jag gissar att värmen i kombination med att jag drack öl istället för läsk eller vatten till födan tvingade ner stressnerverna på knäna.

Vi bodde i två lägenheter på Centener. Lägenheterna låg en ifrån centrum men desto närmare stranden. För att ta sig till stranden behövde man ge sig ut ganska tidigt, efter klockan elva var det för varmt och då väntade man hellre till fyratiden innan man gav sig ut på några större äventyr.

Skojig blomma vid huset där vi bodde.

Rovinj har en mäktig historia som tyvärr inte ger sig tillkänna. Istället är det alla nudister som får sätta sin prägel på staden. De har en egen strand, det lär ska vara den bästa stranden, men de nöjer sig inte med det utan breder ut sig vitt och brett. Inte mig emot om det ändå vore så att demografin avspeglade sig bland de nakna. Nej de är mest feta tyskar (enligt en vetenskapligt genomför undersökning av de nakenbadandes registreringsskyltar).

Gamla Rovinj.

Om du skulle ha vägarna förbi Istrien i allmänhet och Rovinj i synnerhet ska du passa på att äta glass, dricka öl och bada. De har fina vatten att snorkla i även om det lär ska vara finare längre söderut. Efter att ha sett norra och västra Kroatien är jag nu nyfiken på Dubrovnik som lär ska vara alldeles unik.

Eftersom jag var tvungen att vara hemma och jobba till kvartalsskiftet tog jag bussen på egen hand och fick chansen att se den nybyggda motorvägen mellan Rijeka och Zagreb och lite av Zagreb. Zagreb är under renovering men gatorna är ändå gigantiskt storslagna, ca 50m breda med spårvagn i mitten av den parkliknande refugen. Vid flygplatsen finns en väldigt fin och rogivande park och ett klotformat monument uppfört av FN.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som en helt underbar resa men hur hamnade ni just där? Väldigt fina bilder och ibland är det nödvändigt att koppla av lite!
/Kram ma

Fam Blomberg sa...

Det där låter som något man skall försöka ge sig på någon dag när man tröttnat på att spana ut över Vättern. Verkar vara ett bra ställe med billig pilsner och trevliga bad i lugn och avslappnad miljö.

//Martin

Akke sa...

Den dar blomman har jag sett i innegarden pa barnstensmuseet i Kampinge.
Vilket otroligt blatt hav, man blir hanford. For att inte prata om alperna. Vet du vilket pass ni passerade genom till sodern? Passo del Stelvio ska vara storslaget

Unknown sa...

Hej allesammans! =) Har ni inget bättre för er på nätterna? Vi hamnade där eftersom det ligger inom rimligt avstånd ifrån München där vi skulle möta upp Hanna och Henry och att priserna var rimliga. Att vi åkte tåg ner vill jag säga var min idé, jag har fastnat lite för det efter Skottland och Japan.. man får se så mycket mer då känns det som.

Kroatien som turistmål lär ska ha introducerats drivits hårt av Tito men under oroligheterna och kriget gick naturligtvis turismen ner igen. När nu landet börjar komma på fötter så kommer det nog inte vara lungt så länge till tyvärr. Det är klart att vissa platser kommer att vara mindre utsatta och om man har möjlighet att ge sig ut och segla så kan man känna sig någurlunda lugn.

Vi åkte genom flera olika pass och jag har inte någon direkt järnkoll. Jag vet att vi passerade Bad Gastein där jag ska äta julbord i vinter.

Anonym sa...

Bästa Erik!
Vilka vackra bilder!
Blomman heter passionsblomma och du kan få tag i den som krukväxt här hemma i Sverige.
Fin beskrivning av landet vi besökte under två veckor.
Jag skulle endast ha skrivit inte ett moln på himlen och massor av SOL!!!
Hälsningar Inga

Unknown sa...

Ja det var en hel del sol. Till slut kunde vi tävla i cloud spotting.

admin sa...

Hej!
Helst otroligt vilka fina bilder du kan ta med din kamera.
Den med båten och den upp mot husfasade är otroligt fina, men även den med alperna, och den med bårana och blomman, jaa, alla helt enkelt.

//Sara

Unknown sa...

Tack!! Var inte för snäll, ge mig lite kritik så att jag kan bli bättre =) Det är lättare att ta bra kort på roliga motiv.