tisdag, november 21, 2006

Potatisgratäng

Exallterande titel, inte sant? Jag har ätit mig proppmätt på potatisgratäng och kryddig korv så blodet når inte den hjärnhalva (vilken det nu var) där fantasin bor. Receptet var inte speciellt komplicerat men skilde sig mot vad jag brukar göra på en punkt, kryddor och grädde blandas tillsammans separat innan det hälls på potatisen och löken. Då hamnar inte alla kryddor nere i botten. Jag använde en snålare grädde än vanligt, bara sju procent. Nästan nyttigt. I söndags var jag ute och provade skorna för första gången, tanken var att det skulle bli en timmes löpning på grusväg strax norr om roslagsbanan. Eftersom jag inte hittar så bra här än tänkte jag att om jag håller vänster i alla korsningar borde jag komma tillbaka dit där jag började, för att slippa springa samma väg två gånger. Nu visade det sig att bortåt Täljö till var vägen täckt av en mindre insjö, ungefär en meter djup och 100 m lång. Som tur var fanns ett stort fint metallrör vid sidan som jag kunde balansera på. När jag nått slutet och rundat en kurva såg jag en skylt som talade om att röret var Österåkers huvudvattenledning och att man inte fick åka bil på vägen eftersom ledningen kunde skadas. Är det inte väldigt konstigt att dra vattenledningar i det fria? Nu när jag visste hur blött det var i skogen borde jag förstås vända om och springa vidare på vägar där jag visste att det var torrt men det gjorde jag inte. Efter någon kilometer delar sig vägen och jag väljer att svänga vänster, för att komma tillbaka till startpunkten. Dåligt val. Stigen blir inte mindre som man kanske kunde tro när den vindlar sig in i den ena John Bauer miljön efter den andra, istället har skogsmaskiner varit där och skogen förvandlats till ett jävla träsk. Jag behövde aldrig simma men annars var var det ganska likt scenariot från filmen "Southern Comfort" ("Sans retour" är originaltiteln, betyder det utan återvändo?) men utan tokiga Cajuns. Bild från filmen borde synas till höger. Idag kunde jag unna mig själv lite "ledigt" och vad göra när man är ledig? Ja just det -städa. Började i förrådet med att hänga upp stolarna men efteråt kom jag på att de skulle ta ännu mindra plats om dom hängde uppochned istället. Var iväg och handlade en list som vi ska använda till att ställa tavlor på ovanför sängen och tittade. Det var som vanligt besvärligt att få hem otympliga prylar på bussen. Listen var 240 cm lång men busschauffören bad mig ändå gå på bak, han var snäll nog att låta mig slippa att visa upp biljett.

2 kommentarer:

Fam Blomberg sa...

Visst är det kul att springa i skogen. Det bästa är att förutsätta att man kommer att vara blöt hela passet för då blir man så mycket gladare om man klara sig i 5 minuter.

Hur bär du dig åt för att lägga bilderna mitt i texten, Mia ficka alla bilderna högst upp när hon försökte med flera bilder?

Ha det gott.

//Martin

Unknown sa...

Man får lägga in texten efteråt. Alla bilder hamnar längst upp som 'default' men man kan efteråt lägga text ovanför (om man inte vill redigera xhtml koden).