tisdag, januari 09, 2007

Böcker

Igår promenerade jag till Åkersberga för att hämta två böcker om SOA som jag beställt. På vägen passerade jag Täljö som faktiskt är en ännu mindre håla än Rydbo men betydligt lummigare och även lite lugnare eftersom det ligger längre ifrån motorvägen. Det är tråkigt men motorvägen hörs nästan vart man än befinner sig i skogarna häromkring Rydbo. Täljö verkar då iallafall klara sig undan brus genom lummighet, man kanske skulle flytta dit? Tyvärr såg en del av en konversation mellan Täljöborna och kommunstyrelsen där de föreslog att någon avstyckning av tomter inte skulle ske och om dessa mot förmodan var tvungna att ske så föreslogs en minsta tomt för avstyckning vara 2500 kvm. Lite väl stort? Efter att nästlat mig in i Åkerberga (väldigt dåligt skyltat på gång och cykelvägar) hämtade jag mina böcker och åkte faktiskt Roslagsbanan hem. Innan jag gav mig av beställde jag kurslitteraturen till två av de tre kurser som jag kommer att gå under period tre. Företagsekonomi 100 faktabok och övningsbok samt XML - bgreppen och tekniken. Jag har en känsla av att XML boken kommer att vara mest intressant men jag ska verkligen försöka att ta emot ekonomin med öppna armar. Ifrån början ville jag beställa böckerna begagnade (så billigt som möjligt) men eftersom det är svårt att hitta alla tre böcker hos samma person gav jag ganska snart upp idén. Jag hade ingen lust att betala trippel frakt och eftersom jag haft liknande problem när jag beställt ifrån Amazons begagnatavdelning kunde jag ganska snart förkasta idén. Som tur var snubblade jag över Bokfynd där man kan jämföra priset på flera böcker samtidigt på många olika sajter samtidigt. Sajten i sig säljer inte några böcker utan tillhandahåller bara en jämförelesetjänst liknande Pricerunner men den låter dig alltså jämföra flera böcker samtidigt och sedan jämföra det sammanlagda priset. Tokbra!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kolla även in Prisjakt (www.prisjakt.nu) som har börjat med en bokkategori som slår övriga rejält.