tisdag, januari 02, 2007

Julredovisning

Julen har varit bra, som vanligt. Tråkigt att inte pappa är här. För att jag ska komma ihåg vad jag gjort tänkte jag genomföra en liten återblick. Jag börjar med några bilder: 22/12 resa till Hallsberg, vi åkte tidigt för att komma fram tidigt (låter ganska rimligt). Inga, Idas mamma, hämtade oss vid stationen. 23/12 kokning och provsmakning av skinka. 24/12 dagen börjar hos Östlunds som den brukar med morgonpresent. Till Idas lillasyster ger jag ett rugbyspel till playstation, jag blir lite besviken på hur väl spelutvecklarna lyckats överföra rugbyns sanna komplexitet till spelet. Det tar tio minuter innan jag lyckas passa bollen och springer konstant offside. Julmaten är så god som den kan vara och alla är nöjda, inklusive Idas mormor som tycker att det är den bästa julen någonsin (inte illa). Julklappar delas ut och godis äts. 25/12 jag minns inte vad som hände här men det var säkert något med god mat och ligga i soffan framför teven. Under juldagarna gick serien Snapphanar på tv. En svensk produktion med för klen budgett. Den kunde ha varit bra men föll på scener såsom den när en gård bränns ned och samma brand (men filmad från annan vinkel) används vid nedbränning av by. 26/12 annandagsrea på Mariebergs köpcentrum. Fullkomligt fanatiskt. Jag hittade iallafall en kofta. 27/12 hemresa efter en av många ganska långa promenader. 28/12 jag och Ida gör Åkersberga och jag hittar ett par byxor. Vi köper en flaska rött och en flaska mousserande vin till nyår. 29/12 Mats, en klasskompis ifrån tiden vid Karlstads Universitet, är i Stockholm för att gå på teater och jag hinner gratulera till nya jobbet vid Xeratech. På eftermiddagen åker vi till Stugan med Henrik min bror och hans sambo Karin för att fira nyår. 30/12 lilla nyårsafton där vi som inte bytt julklappar byter julklappar och ännu en chans att äta god julmat. Den här gången är det mammas och den är såklart ännu godare. Med är också i ingen speciell ordning: Sara (syster), Jonas (svåger), Anton (systerson), Henrik (bror), Karin (brors sambo), Ida (min sambo), mamma, Rolf (mammas sambo), Felix (katt). 31/12 vi eldar ris och röjer lite allmänt i skogen. På kvällen åker ett par av oss iväg och tänder ljus på morfars grav och lyssnar en stund på en julkonsert. På kvällen lagas det fläskfilé med potatisgratäng. 1/1 hemfärd. Tåget är en hel timme försenat men det går väldigt bra ändå, djurvagnen är tom mellan Uppsala och Stockholm så Felix kan sträcka på sig.

Inga kommentarer: