onsdag, januari 24, 2007

Polstjärnan

När jag var och hälsade på min äldsta bror senast pratade jag med hans fru om vart Polstjärnan fanns men jag tror inte att vi kom fram till något konkret. Nu har jag tittat i Stellarium och sett att den ligger rakt norrut =)

Stellarium är för övrigt väldigt spektakulärt och när jag får möjlighet ska jag prova att köra det på en av projektorerna i skolan. Man kan titta på stjärnkonstellationer, meteoriter och andra himlakroppar utifrån en angiven position på jordytan. Om man vill finns det en del andra parametrar man kan leka med, exempelvis tidpunkt, som standard ser man himlen i realtid men det går bra att snabbspola framåt eller bakåt. Då ser man att Polstjärnan ligger still medans allt annat verkar snurra.

Stellarium är gratis och finns till Linux, Mac OS och Windows. Det är inte svårt att använda.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena Enrico.

Tack för tipset ang. det där programmet. Det är hur häftigt som helst och riktigt snyggt. Har jag förstått det hela rätt att det man ser utgår från Paris? Går det att ändra till en vy från Karlstad?

Unknown sa...

Som standard används Paris (jag tror att det utgår ifrån vilken tidszon man befinner sig i) men det går bra att välja exempelvis Stockholm ifrån en klickbar karta. Det kanske går att skriva in positionen i longitud/latitud men det har jag aldrig provat.

Anonym sa...

Kan hälsa att det funkar att ange long. och lat. Kikade lite i en kartbok och angav så nära jag kunde Karlstads position.