måndag, februari 12, 2007

Fibonaccital

Jag kunde inte hålla mig. Här är ett diagram som visar hur lång tid (jag har beräknat alla n tio gånger och beräknat medelvärdet) det tar att beräkna ett visst tal i talföljden. Fram till 30 går det nästan snabbt men redan vid 50 orkade jag inte vänta på att datorn skulle räkna färdigt åt mig. Talen i sig finns det nästan hur mycket information om som helst. Man kan bland annat hitta att det 100:e talet är 354224848179261915075 och att om man dividerar två på varandra följande tal (det större delat med det mindre) så blir resultatet det gyllene förhållandet (mer eller mindre exakt beroende på hur stora tal man använder). Det gyllene förhållandet i sin tur går att hitta på olika platser i naturen, exempelvis i snäckor. Antalet kronblad på blommor är ofta fibonaccital; smörblomman har fem, liljor och irisar har tre och astrar har 34, 55 eller tillochmed 89 blad. Ganska häftigt.

Ett par länkar:

4 kommentarer:

admin sa...

Intressant, hänger det ihop med gyllenesnittet. Som t ex navelns placering på kroppen och korset i Svenska flaggen?

// Sara

Anonym sa...

Gyllene snittet ar nar man delar en stracka i tva delar, A och B pa sa vis att (A+B)/B=B/A. Genom att stuva om och substituera far man en andragradsekvation som ger losningen:(1+SQR(5))/2 vilket ar ungefar 1,618. Som exempel kan man mata bildskarmens (ej HDTV) langd och hojd och bilda kvoten for l/h. Man hamnar pa ungefar 1,3-1,4, men skapligt nara i alla fall. Roligt att du gillar matte!

Unknown sa...

Jag tycker att matte är roligare nu när jag får pyssla på egen hand.

Fam Blomberg sa...

Här får du något att bita i broder: http://www.claymath.org/millennium/

Säg till när du vill ha hjälp att spendera pengarna :-D

//Martin