tisdag, februari 27, 2007

Laboration i XML/XSL

Ja nu förstår jag att du måste vara väldigt nyfiken på vad jag har gjort för något de senaste veckorna. Uppgiften gick ut på att skapa en databas över kvitton och deras innehåll och i förlängningen även låta artiklarna associeras med mer generella varor och även varugrupper. Själva databasen var inte särskillt besvärlig att bygga så det blev en del tid över och då snickrade jag en del på presentationen av kvittona. Resultatet blev ett ganska mastigt system och ett övergripande diagram finns här nedanför.

Eftersom det gick såpass bra föreslog läraren att jag skulle använda mina fyra valbara poäng till att arbeta vidare med XML i allmänhet och XSL i synnerhet. Känns väl lite skumt nu när jag har drygt hundra "valfria" poäng ifrån Karlstad men det ska jag göra iallafall.

Jag tror att det ska bli ett schackspel där man matar in vilken ruta man vill gå ifrån och vart man vill gå och om draget tillåts genereras det nya brädet. På så vis borde man också med hjälp av Java Script kunna spola framåt och bakåt i partiet. Kan nog bli intressant.

8 kommentarer:

admin sa...

Låter intressant, ungefär som "coridendro" antar jag, hi hi.
(Jag förstår att det inte är smma, du behöver inte förklara). Du skulle kunna göra ett program för människor så att om en handling är "god" så går den att genomföra men en "ond" handling går inte utan ger en sur smak i munnen. Undrar hur det skulle vara, hi hi, vilka grimaser man skulle få se på endel. Ha ha, kul tanke. // Sara

Anonym sa...

Vem skall du sätta att bestämma vilka handlingar som är goda och vilka som är onda?

//Gud

admin sa...

Kanske Du o allsmäktige. Annars känns det rätt självklart att en god handling är ngt som man gör för att ngn annan eller en själv ska må bra dock utan att skada ngn annan. En ond handling skadar, fysiskt eller psykiskt.
Eller, det kanske inte är så självklart, om en handling är tänkt som snäll men ändå sårar...
Hmmm, jag lägger ner, men jag tycker ändå att det är töntigt att skriva anonyma komentarer. // Sara

Unknown sa...

Det var väll inte anonymt, det var Gud, det stod det ju. Hursomhelst var det inte jag själv men jag har mina aningar. Men visst hade personen en poäng ändå?

admin sa...

Ibland är en cigarr bara en cigarr, jag skrev mitt inlägg som en rolig tanke, (som jag oxå skrev), i ett försök att muntra upp mej själv efter de vidriga bilder som finns på en länk på din blogg. Men tydligen ska allt ältas, tolkas och analyseras, du och "GUD" är ju värre än tjejer. Jag har oxå mina funderinga på vem denna gud kan vara men jag håller dem för mig själv. En annan kul tanke är ju att, tänk om det var Gud på riktigt som anammat IT mediet. Nu fick ni nå´t att bita i.
Tolka på.
// Sara

Unknown sa...

Se där nu analyserade du med. Om du tycker att det är jobbigt att folk tolkar och analyserar vad du skriver och säger kanske du inte skulle göra det här på min blogg som har delvis det syftet.

admin sa...

I min värld hade en normal fortsättning varit; Ha ha, kul tanke, undrar hur Hitler hade sett ut. Men visst, jag ska sluta skriva om du tycker det, jag fattar bara inte att allt ska vara så djupt och allvarligt.
Ibland är det bara roligt, iallafall tänkt så.
// Sara

Unknown sa...

Jag vill absolut inte att du ska sluta skriva. Kan det inte vara trevligt att personer med olika bakgrund har olika sätt att se på saker och att man får veta det?