fredag, februari 23, 2007

Widescreen i Ubuntu

När jag köpte skärmen hade jag aldrig räknat med några problem att använda den eftersom grafikkortet i datorn klarade den upplösning som skärmen fungerade bäst med (1680x1050). Det visade sig inte vara helt simpelt tyvärr, i Windows fungerade allt bra förutom i dockningsstationen där den startade i 1024x768 på den interna skärmen efter att ha tagit ur datorn under en "hibernation". Det fanns en enkel lösning, [Fn]+[F10] växlade mellan intern och extern skärm. Väldigt smidigt.

I Ubuntu har jag haft andra problem, Xorg förstår inte vad grafikkortet klarar av har det visat sig. Hur fixar man det då? I Windows är inte det något problem eftersom det finns drivrutiner ifrån Intel som tar hand om det här. I Linux får man fixa det själv... tillsammans med de övriga 30 miljoner linuxanvändarna. En av dessa är Alain Poirier som skapat 855resolution som jag nu kan använda för att programera om BIOS:et på grafikkortet, men man får inte glömma att lämna en fake upplösning i sin xorg.conf. Min svåger pratade om att tweaka Windows, det här är samma sak men utan störande GUIs som begränsar. Efter att ha kört:

855resolution 5a 1680 1050

För att ladda in den nya upplösningen och startat om Xorg fungerar allt fint, tyvärr rensas BIOS varje gång jag startar om datorn och därför behöver jag köra 855resolution varje gång. Det kan man ordna med ett script som placeras i /etc/init.d mappen. Därefter kör man rcconf för att se till att scriptet körs under rätt runlevel men man får inte glömma att byta namn på filen eftersom de körs i bokstavsordning och man vill inte starta Xorg innan konfigurationen av BIOS genomförts.

Lät det rörigt? Jag har druckit vin...

Inga kommentarer: