lördag, april 21, 2007

Arbetsliv etc.

Nu har jag mönstrat på! År 2048 beräknas jag kassera ut min första tjänstepension om jag inte vill sluta tidigare (som tidigast vid 55 års ålder och som senast vid 70). Mellan här och där kommer säkert mycket intressant att hända, skulle jag dö innan hela pensionen kasserats ut finns det möjlighet för de närmaste att dela på de pengar som finns kvar. Vad mycket ironiskt jag har funderat ut att skriva om det här med pensionen men jag raderade alltihopa, det var för sorgligt.

Alltså, i förra veckan skrev jag på mitt anställningsavtal som binder mig att jobba 40 timmar i veckan från det att jag känner mig färdig med examensarbetet. Bättre situation kunde jag inte hamnat i -glömde jag att berätta att lönen är riktigt bra? Nu gäller det alltså att bli klar med examensarbetet ganska snart och börja jobba innan någon kommer på vilken bluff jag är, för ingen kan ärligt påstå att jag skulle vara värd den lönen.

Jag börjar bli gammal, äter två piller om dagen. Ett piller med järn eftersom att jag ger blod och ett med vitaminer (som kanske inte hjälper men jag äter dem iallafall). Eftersom min husläkare glömt mig tog jag kontakt med honom i förra veckan och fick då reda på att jag har följande (i axeln):

I främre delen av tuberculum majus finns ett benmärgsödem, i anslutning till fästet för supraspinatussenan. Det finns lätta signalförändringar i senan i samma område, och möjligen en liten partiell ruptur intratendiöst. Förändringarna kan vara traumatiskt relaterade. Ingen avgränsbar fraktur påvisas. Övriga delar av rotatorkuffen ordinära. Inga skelettförändringar. Normal muskulatur. Ingen artros. Inga förändringar i glenohumeralleden.

Det som oroar mig är "benmärgsödem" men det ska kunna ge med sig efter antiinflamatorisk behandling och det är väl därför jag ska få en kortisonspruta den 26:e. Det ska bli intressant, undrar hur lång nålen är och hur långt in den behöver tränga?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej du min son! Kul att även du tänker på pension även om inte arbetslivet har börjat på allvar ännu. Som du skriver kommer det att hinna rinna mycket vatten under broarna.... Kul att du har jobb och det finns klokt folk som inser dina kvalitéer. Det är bara att sträcka på sig.
Vidare kan du ju glädjas åt att du i alla fall inte lider av benskörhet ännu - av dem som börjat ta ut pension är det en vanlig åkomma....
Själv finns jag som utställare i ishallen i Fagersta i morgon (kläder är ämnet för dagen).
God fortsättning o kram / ma

Anonym sa...

Stort grattis till jobbet. Bra att du tjänar mycket då kan du ta hand om din syster och mig på äldre dar :-)

Anonym sa...

Nu blev jag nyfiken på vad du kommer att tjäna :) msn någon dag!

Unknown sa...

Hej du mamma! Nej benskörhet har jag inte än. Jag får väl vänta tills jag har tid att vara sjuk =). Hoppas allt går bra med försäljningen, är det marknad?

Jonas, ja jag lovar, efter förmåga. Det kanske är ni som får ta hand om mig.

Martin så hemliga behöver vi inte vara, det kändes konstigt att skriva det i bloggen av någon anledning. Summan börjar med en tvåa följt av en sjua och tre nollor.

admin sa...

Hej Erik !

Jag har ju redan vetskap om detta men ett offentligt GRATTIS ska du ändå, välkommen som vuxen... ha ha, nä det är du inte förrän du diskar efter och inte före maten. Fast det kanske du redan gör, och sambo och katt i förorten... hm låter lite vuxet. Men vuxet kan vara bra... intalar jag mej själv... måste nog gå och fundera lite på vad jag är känner jag.
Vi hörs


Kram Sara

Unknown sa...

Tack.. eller? Jo det ska bli spännande att få göra något som jag ägnat många många ÅR att förbereda mig inför.

Du är Sara min kära syster, vuxen eller ej!

Fam Blomberg sa...

Tjohej broder!

Härligt att du fått det på papper och att du fick "rätt" lön även om jag skulle gett dig lite till. Hoppas att ni har lite sköna bonusprogram så att du kan får lite roliga shoppingpengar :-D

//Broder M