måndag, april 02, 2007

Quaero::Log

Resultatet av en promenad i Vanadislunden. Nu har jag lagt till så att det är möjligt att spara den väg man färdats och sedan visa resultatet i Google Earth. Det som ser spretigt ut i början på promenaden tror jag beror på att GPS:en inte låst mot nog många satelliter och på slutet kan man se att jag promenerat över/genom hörnet på ett hus och där tror jag att täckningen var lite dålig. I övrigt verkar vägen stämma väldigt bra trots att jag gick bland träden. Förutom punkterna sparar jag också tiden så att det är fullt möjligt att räkna ut hastighet och annat trevligt. Tyvärr bygger allt på hur bra mottagning man har men imorgon ska jag göra ett nytt försök med extern antenn. Värt att notera är dock att jag nu loggar positionen varje sekund och om man sänker kraven en aning blir linjerna mindre hoppiga.

3 kommentarer:

Fam Blomberg sa...

Det där ser ju lysande ut, precis den funktion jag skulle vilja ha. Givetvis får man ju vänta till dess att apparaten fått kontakt med tillräckligt många satelliter innan man drar iväg. Har du kollat något mer på motionbased.com och vilket format som de kräver för att man skall kunna ladda upp sina turer?

//Broder M

Unknown sa...

Jag tog en titt nu och det verkar kul men jag kunde inte hitta någon information om vilket filformat de använder. Trist att det kostar pengar annars kunde de tjänat betydligt mer på att ha en öppen tjänst med äkta webservice och öppna fina filformat... men det kommer väl förr eller senare. Lite mycket jobb för att jag ska hinna bygga alltihopa på en 10p kurs =)

Unknown sa...

Det sitter ett Sirf Star III GPS-chip i manicken förresten.