söndag, april 15, 2007

Tredje frågan

Det rätta svaret på förra veckans fråga är: 22807 st Erikar. Det var kanske inte så lätt eftersom frågan var dåligt formulerad närmast var Jonas som svarade helt rätt med 1 (en) Erik och ett lok.

Jag har svårt att tro att ingen räknat rätt men hinner inte titta mer på det just nu. Formeln jag använde var (mv^2)/2 och siffrorna för loket var 76000 kg och 100 km/h (27,778 m/s). Nästa gång ska jag vara mer noggrann i frågeställningen.

Nu till nästa fråga! I bilden här till höger kan du se en logotyp som är starkt förknippad med ett land vars ledare har ett roligt namn. I det här landet finns en provins vars inhemska namn baklänges översatt ifrån engelska till svenska är ordet "fnask". Vad heter provinsen (på det inhemska språket)?

En uppdatering av poäng kommer att ske imorgon. Jag får väl försöka vara lite snäll när jag är så dålig på formulera frågor.

4 kommentarer:

Fam Blomberg sa...

Åhh, så dumt. Här har man fått alla siffror rätt men missat att omvandla hastigheten till m/s, dumt, dumt, dumt....

//Broder M

Fam Blomberg sa...

Jag tror att rätt svar är: ตราด

- Planet tillhör Air Thai.
- Air Thai borde ge Thailand.
- Något roligt namn på ledare hittade jag inte även om de har en massa ledare (dock få valda av folket...)
- fnask på engelska blir tart.
- provinsen heter således Trat vilket på Thai blir ตราด.

Inget räknande denna gången så nu hoppas jag på fler poäng...

//Broder M

Anonym sa...

Svaret är: Trat. Precis som den gode Martin skriver Tart baklänges (tack google)

Vad gäller ledaren är det Surayud Chulanont som är premiärminister (utsedd av militärjuntan). Kungen heter Rama IX (Bhumibol Adulyadej)

Anonym sa...

Heh. Var jag den enda som räknade rätt på fråga 2, men med fel värden? suck. =P