fredag, april 27, 2007

Kortisonspruta

Eftersom jag inte fick hem något recept på den spruta som jag skulle få så ringde jag och frågade. Gissa om jag blev förvånad när jag fick höra att det nya hippa inom apoteksvärlden kallas e-recept och innebär att man inte behöver något pappersrecept! Det räcker med legitimation, och pengar förstås. Häftigt.

Igår hade jag tid hos farbror doktorn dvs. min husläkare Leif som förövrigt värderar män högre än kvinnor då det är lättare att hitta vart man ska sticka nålen i män eftersom det finns mindre fett hos dessa. Jodå han skäms inte. Eftersom jag kom tio minuter sent trodde jag att jag missat min chans men det var tydligen inga problem och det hela tog kanske tio minuter. Sprutan fick jag i slemsäcken, betecknas med "bursa" på bilden nedan och som vad jag förstår kommer ifrån latinets "Bursa synovialis".

Med ett snabbt hugg hamnade sprutan rätt (tror jag) och det fick en ganska skum effekt, det kittlade i underarmen, men det är tydligen helt normal.

Nu ska jag vänta i en vecka innan jag kan säga om det fungerat eller ej. Innan jag gick sa han att han lovade att titta på en rugbymatch i sommar när VM går.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det där axelproblemet håller i sig :(. Hoppas det blir bättre nu!

Sprutor är lite läskiga =P

Fam Blomberg sa...

Coolt, hoppas att axeln blir bra snart, vi behöver en reserv till C2 (längsta klassen).

Bilden visar ju väldigt fint vart AC leden sitter, eller borde sitta. Enligt min läkare så är det den enda leden i kroppen där vi inte har muskler och senor som ligger över leden. Då jag lyckades få min smäll så att nyckelbenet (clavicle) slogs ur position vid AC leden och lade sig ovanpå utskottet från skulderbladet (Acromion) så fanns inget sätt att träna upp någon styrka i det igen. Det var tack och godnatt och dags för ny sport med mindre smällar mot axeln.

Ledsen för trådkapningen men det var en så bra bild.

//Broder M

Unknown sa...

Tack för lyckönskningarna, det är inte så att jag är handikappad om det inte fungerar men det skulle vara skönt att bli återställd.

Det kändes som att jag följt i dina fotspår lite väl mycket när jag åkte på min skada men det visade sig att den inte var alls lika allvarlig. Tänk att en skada skulle vara lösningen på mitt dilemma med att lämna Karlstad.

Var det en muskel i själva leden som gick sönder? På bilden ser det inte ut att finnas några muskler eller senor alls men jag antar att någonting håller samman nyckelbenet och skulderbladet?