onsdag, april 18, 2007

Verktyg och hjälpmedel i all ära

Eftersom jag är student och fördelar min tid efter eget tycke och smak har jag idag tagit mig tid åt att läsa och fundera kring en text skriven av Charles Petzold. I stort handlar det om att med för mycket hjälp fördummas man. Ta miniräknaren som exempel, hur mycket snabbare går det inte att multiplicera med räknaren istället för att räkna för hand (för att inte tala om polynomdivision och annat hemskt). Varför ska man då inte använda miniräknaren i skolan? Det går snabbare och blir garanterat rätt. Jo men kanske därför att det kan vara av intresse att veta vad man egentligen sysslar med?

Nåväl, i artikeln är det en programmerare som skriver för programmerare och verktyget i fråga är Visual Studio som är en utvecklingsmiljö med bl.a kodkompletering som innebär att när man skriver kod så ger programmet förslag till vad det är man försöker skriva. Dessutom kan programmet generera relativt mycket kod. De olika hjälpmedlen som finns leder till att programmeraren kan skapa program snabbare till kostnaden av mindre kontroll och mindre rörelsefrihet.

Författaren menar att hjälpmedlen i längden kan leda till att programmeraren i mindre mån tar till sig och drivs till att använda alternativa lösningar. Mindre fantasi helt enkelt. Jag önskar att jag kunde stå upp och säga att: "så är det minsan inte alls det din gamle stofil!". Tyvärr verkar det som att allt pekar åt det motsatta och hjälpmedlen blir fler och bättre för varje år som går. För hundra år sedan fanns varken internet att söka information på eller datorvirus att oroa sig för, är vi på väg åt rätt håll? Med tanke på att mycket av dagens teknik som skapar stress och oro samtidigt leder till nya mediciner kanske alltsammans går plus minus noll. Men det hade varit intressant att se lite statistik.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inte orkat läsa artikeln men:

Jag tror att så länge man inte "överanvänder" någonting så är det bra. Kodkomplettering kan ju spara tid som man annars använd på att söka fram informationen på nätet.

Däremot att kod generaras automatiskt (exempelvis vid nya VS-projekt) håller jag nog med om inte behöver vara av godo. Därför jag alltid kryssar i "Empty projekt" =).

Men jag är ganska övertygad om att verktyg hjälper mer än stjälper. Notepad ftw.

Unknown sa...

Ja det låter rimligt. Jag känner att jag kanske gav mig ut på lite djupt vatten när jag ifrågasatte hela världens strävan efter utveckling. Det är väl ganska tydligt att utveckling leder till problem om man ser till exempelvis Einsteins arbete med E=mc^2. Men jag tror att jag avstår ifrån att ta ställning i frågan eftersom det är vad jag uppfostrats att sträva efter och kommer att arbeta med under resten av mitt liv. Men det är en kittlande tanke.