fredag, mars 30, 2007

Quaero -> Google Earth

Idag byggde jag färdig funktionalitet för att kunna spara de mål som visas i programmet, filen med målen är i XML format vilket är väldigt trevligt. Eftersom filen är i just XML format kan jag med hjälp av XSLT formatera om den till KML formatet (ett format som Google Earth använder). Efter konverteringen går det fint att läsa in den i Google Earth som i sin tur visar punkterna på kartan. Nästa steg (som inte borde vara särskilt långt) är att bygga en loggfunktion som sparar alla punkter enheten passerar och sedan att läsa in dessa som en "path".

Den här kopplingen till Google Earth vore väl inte så intressant om det inte vore så att det hade så många användare. En lite sak som irriterar mig är att det inte finns stöd i Compact Framework (en version av .Net för mobila enheter) för att genomföra XSLT transformationer, annars hade applikationen kunnat spara punkterna direkt i det formatet. Det är klart att jag skulle kunna ordna det ändå men det är onödigt besvärligt och eftersom jag inte får betalt...

Det finns nu också möjlighet att sätta ett larm på en viss punkt. Tjänsten tar emot en punkt, ett avstånd och en metod (delegate) och när enheten kommer inom avståndet ifrån punkten anropas metoden. Som exempel visas nu ett meddelande men i framtiden kunde man spela upp ett ljud eller anropa en webservice på servern hemma som i sin tur sätter på spisen så att potatisen är klar när man kommer hem (om man vågar).

1 kommentar:

Anonym sa...

Gött mos äppelpaj