tisdag, mars 13, 2007

Två första dagarna på exjobbet

Det blev ingen värstingmaskin, inte någon bärbar iallafall, inte än. Däremot fick jag telefonen som jag ska använda idag. Igår satt jag och satte upp miljön och kodade en del. Idag ungefär 30 minuter efter att jag fått telefonen i handen hade jag fått igång kommunikationen med GPSen, tyvärr var det dålig mottagning så jag fick springa upp på Vanadisberget -jisses vilken utsikt! Det är den här telefonen jag labbar med, en Qtek HTC P3300:

Eftersom det gått så fort att få ordning på kommunikationen har jag ganska stora förhoppningar på att hinna meka med webbservices och pilla en del med användargränssnittet. Men jag får nog bli bättre på att ta raster, jag är helt slut när jag kommer hem. Ska försöka komma ut och springa en sväng på torsdag.

4 kommentarer:

Fam Blomberg sa...

Kul pryl den där telefonen, men vad är det för en kass GPS modul du fått om det är så dålig mottagning? Dagens GPS:er skall ju vara riktigt bra och de skall klara lite lövskog och molniga dagar.

Hur mycket minne finns det i telefonen, kan de hantera extra minneskort? Funderar på om den kan fungera som log när man gör en runda i skogen, hur många punkter skulle man kunna lagra innan minnet blir fullt?

Ha det gott, skall bli spännande att höra hur det går.

//Broder M

Unknown sa...

GPS modulen i sig är nog bra, den klarar av att hantera 20 parallella kanaler. Det kan ha att göra med uppstartningstiden för GPSen, att den inte hann komma igång förens jag nådde berget. Det finns plats för micro SD kort och det följde med ett 512 mbyteskort så om du rör dig 20 km kan du få en punkt för varje meter. Det följde även med en antenn som du skulle kunna ha på ryggsäcken eller hjälmen.

Fam Blomberg sa...

Ahh, så GPS-modulen är inbyggd, coolt. Smart att skicka med en extern antenn så att man kan stoppa ner den känsliga apparaten i väskan eller skicka fram antennen i vindrutan om kör bil.

//Broder M

Anonym sa...

Härligt med jobb!