söndag, mars 04, 2007

XMLChess 0.0.4

Felsökningen gick mycket snabbare än väntat. Jag hade kastat om en iterator så jag försökte gå igenom dragen baklänges vilket resulterade i att applikationen försökte flytta en pjäs som inte fanns ännu. Efter det har jag mest bråkat med att försöka få en ruta med vilka drag som ingår att visas på ett snyggt sätt, ganska bortkastat men det visade sig iaf att Yahoo UI fungerar som en klocka oavsett webbläsare. Dagens bild:

Vad kommer härnäst? Jag har hittills hittat tre möjliga vägar att gå härifrån:

  • Server side generering för att kunna bläddra fram och tillbaka mellan drag
  • Generalisering för att kunna utnyttja det som redan finns för att implementera brädspel X
  • Validering av drag

2 kommentarer:

Akke sa...

suverant, gar det att anvanda som ett fristaende program?

Unknown sa...

Ja det går så länge man har en XSL processor och en sådan finns inbyggd i Internet Explorer, jag har använt version 7 eftersom den klarar att visa bilderna men annars fungerar det bra med version 6 (den som följer med när man installerar Windows XP). Om du vill uppgradera till 7:an kan du göra det här: http://www.microsoft.com/ie. Jag mejlar en zipfil med programmet, du kör det genom att öppna chessContext.xml med IE. Dragen finns i chessGame.xml.