torsdag, mars 22, 2007

Riktning och distans

Det flyter på med arbetet och än så länge har jag byggt en kontroll som visar i vilken riktning GPS:en rör sig samt kan visa eventuella mål, riktningen till målen beräknas varje gång GPS:en lämnar ifrån sig en ny position. Det finns även möjlighet att beräkna avståndet mellan två longitud/latitud par så att man kan se avståndet mellan exempelvis GPS:en och målet. Den blå punkten är Nordicstation och den röda linjen visar i vilken riktning jag rör mig. Det var en enklare lösning än jag väntat mig vid avståndsberäkningen. Om man har jordens radie (som iofs varierar) kan man använda ett segment av den storcirkel som går genom de två punkterna. Segmentet är en vinkel i radianer som multipliceras med jordens radie för att få längden.

Informationen från GPS:en är flyttal men det känns inte vettigt att ha så många decimaler som i bilden här till vänster eftersom GPS systemet i sig inte har den noggrannheten. I bilden kan man även se avståndet till Nordicstation, jag försöker hålla mig till SI enheter så det är alltså i meter. Ett problem är vinklar som inte innefattas så än så länge använder jag radianer överallt.

Det finns stora möjligheter för positionering men tyvärr duger inte GPS eftersom den inte fungerar inomhus. Det hade varit trevligt med en signal som klarade av att ta sig igenom väggar och tak, kanske kunde man komplettera med triangulering via GSM/3G men skulle det bli nog noggrannt? En annan detalj som jag saknar är möjligheten att få ut en riktning när man står stilla, GPS:en kan bara avgöra i vilken riktning man rör sig med hjälp av skillnaden mellan punkterna. Det finns en GPS ifrån Silva som har inbyggd kompass men den saknar mobiltelefonegenskaperna som den enhet jag testar på har. Borde vara snabbt fixat nu när man byggt in kompassen i chip. Problemet då är förståss att Nord/Sydpolen inte befinner sig där de "ska":

5 kommentarer:

Fam Blomberg sa...

Du får faktiskt skärpa till dig Erik och skriva om lite roligare saker :-)

// Mia

Akke sa...

stiligt, stiligt grabben

Anonym sa...

Gött att se att du börjar komma igång!

Unknown sa...

Mia: det här är jätteroligt! Det kommer ett sammandrag om dagens disputationsmiddag som kanske upplevs roligare =)

Fam Blomberg sa...

Disputationsmiddagar låter myyycket roligare. Jag vill veta allt som hände. Tappade någon gaffeln på golvet? Blev någon för full? Var köttet segt? Råkade du snubbla på väg till toaletten? Allt! =)