torsdag, mars 01, 2007

XMLChess V 0.0.2

Det var svårare än väntat att få det grafiska att fungera. Ett par av problemen jag stötte på var:

  • IE klarar inte att visa transparenta PNG bilder
  • Det är besvärligt att generera tabeller med XSL eftersom resultatet måste vara välformaterat och jag ville göra en radbrytning var åttonde rad
  • Det går inte att lägga till ett attribut till ett tomt element i XSL
  • IE stödjer inte CSS 2.0 standarden
  • IE klarar inte SVG formatet alls, endast med hjälp av plugin

Så jag körde alltihop igenom motorn och öppnade resultatet i Firefox för att kunna ta en skärmdump. Här är resultatet:

Pjäsernas bilder har jag lånat från Colin M.L. Burnett. De mesta problemen var alltså relaterade till Microsofts oförmåga att följa standarder, ett ständigt återkommande problem inom många områden. Det ska bli kul att se hur det blir med ODF.

När jag skriver att XSL inte klarar ditten och datten menar jag att IE:s XSL motor inte klarar att hantera ditten och datten som står i specifikationen för standarden.

4 kommentarer:

admin sa...

Erik ! Ta inte det här på fel sätt, det är tänkt som en god handling. Du kanske skulle behöva komma ut och se lite annat än recursioner och dylikt. Jag efterlyser lite fina bilder på Rydbo, Felix eller Ida. Du är en väldigt duktig fotograf.

// Sara

Unknown sa...

Ja jag tror också det. Jag ska med Ida på fest imorgon och då kanske jag får träffa lite folk också. Det blir lätt lite autistiskt här hemma när jag får fokusera ifred.

Anonym sa...

Hmm. Enligt w3schools så stöder Internet Explorer CSS 2.0 sen version 4. De mesta egenskaperna i alla fall, andra från 5 och några från version 6.

Har du lagt in IE7? Det har stöd för transparanta png-bilder också.

http://blogs.msdn.com/ie/archive/2005/04/26/412263.aspx

När jag kollade vidare verkar det som det är IE6- som har problem så jag föreslår att du uppgraderar :)

Hur som helst, fräckt spel :) Hoppas du löser småproblemen.

Unknown sa...

Ja jag får väl pröva att uppgradera så här kan det inte få fortsätta =)